asertywność w rękodzielnictwie

Asertywność w rękodzielnictwie

Czym jest asertywność? Jest to umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć, potrzeb i opinii w sposób pewny siebie i szanujący innych. Osoba asertywna potrafi wyrażać swoje prawa i interesy jednocześnie szanując prawa i interesy innych.

Tyle regułek, przejdźmy do sedna

Czy asertywność jest ważna w rękodzielnictwie w  pracy z klientem?

Moja odpowiedź bez sekundy zastanowienia to: TAK

Asertywność jest niezwykle istotna w pracy z klientem, szczególnie w rękodzielnictwie.  Zacznijmy od tego czy zastanawialiście się kiedy, ile pracy i pasji wkładają rękodzielnicy w swoje wyroby. Rękodzielnicy spędzają godziny na tworzeniu produktów, które w efekcie końcowym są unikalne. Niestety często nie docenia się trudu, który włożyli w stworzenie tych przedmiotów.

Dlatego jeśli jesteś na początku swojej drogi rękodzielniczej od razu zacznij być asertywny. Działaj od samego początku na swoich zasadach ale z szacunkiem do klienta.

Jeśli natomiast już trochę siedzisz w rękodzielnictwie, ale czujesz się niedoceniany i wykorzystywany zacznij działać asertywnie.

Praca z klientem jest bardzo trudna.

Natomiast jest to do ogarnięcia aby obie strony były zadowolone.

Asertywność jest bardzo przydatna w doborze klientów w rękodzielnictwie. Warto trzymać się kilku zasad:

  • Określ swoje cele – wiem, już każdy na każdym kroku mówi nam „określ swoje cele”. Można mieć tego dość i uznać to za powtarzany banał, jednakże to istota sukcesu. Ważne jest zadanie sobie pytań: Jakich klientów chcesz przyciągnąć? Jakie cele biznesowe chcesz osiągnąć w sprzedaży rękodzieła? To pomoże skupić się na poszukiwaniu właściwych klientów
  • Twórz unikatowe produkty – staraj się tworzyć unikatowe i wysokiej jakości wyroby rękodzielnicze. Przyciągniesz tym swoich klientów . Inspiruj się ale nie powielaj , jesteś rękodzielnikiem masz piękny umysł, twórczo rozwinięty.
  • Wykorzystaj media, reklamuj się
  • Bądź asertywny w negocjacjach – jeśli nawiązujesz współpracę z klientem upewnij się, że znasz swoją wartość jako rękodzielnika;
  • Twórz trwałe relacje z klientem – przez komunikację , obsługę posprzedażową;
  • Dbaj o opinię – staraj się zadowalać swoich klientów ale z zachowaniem swoich warunków. Szacunek to podstawa

Pamiętaj że asertywność i agresywność nie idą w parze.

Bądź pewny siebie i jakości swoich produktów ale jednoczenie szanuj innych bądź otwarty na współpracę.

Tworząc swój mały czy duży biznes rękodzielniczy pamiętaj o jednej najważniejszej kwestii:

Nie zawsze trzeba spełniać każdą prośbę klienta.

Jeśli coś jest niemożliwe dla Ciebie do wykonania lub nieodpowiednie – odmów.

Ważne jest aby zachować zdrowy rozsądek i nie ryzykować utraty jakości swoich produktów, ani nadmiernego obciążenia swojego czasu i zasobów.

Jak podejść do rozmów z klientem asertywnie. Należy zachować kilka zasad:

  • bądź klarowny – wyjaśnij klientowi, dlaczego nie możesz spełniać konkretnej prośby. Mogą to być ograniczenia techniczne, brak umiejętności, brak dostępnych materiałów lub po prostu nie czujesz tego projektu na tyle aby się pod nim potem podpisać;
  • zaproponuj alternatywę – jeśli nie możesz spełnić tego czego oczekuje klient, zaproponuj inne rozwiązanie, które zadowoli i Ciebie i klienta;
  • ustal swoje priorytety – zastanów się czy prośba klienta jest zgodna z Twoim celem. Jeśli klient po zaproponowaniu alternatywny, dalej przystaje przy swoim, ustal swoje priorytety, zadaj sobie pytanie: Czy warto?;
  • konsekwencja – twórz zasady dla wszystkich takie same, bądź konsekwentny w cenach i terminach.

Ustal priorytety, działaj konsekwentnie.

Są klienci którzy zadają pytania nie podejmują akcji: zakup. Jak rozpoznać klienta?

  • brak zainteresowania szczegółami produktu – jeśli klienci nie pytają o szczegóły produktu mogą być mniej zainteresowany zakupem. Chociaż są nieliczni klienci, którzy coś chcą i nie jest dla nich ważne za jaką cenę, nie potrzebuje znać szczegółów. Po prostu to co widzą im się podoba na tyle, żeby kupić;
  • jeśli klientka zaczyna zadawać Ci pytania o wiele różnych produktów, nie skupia się na jednym aby podjąć decyzję zakupową , najprawdopodobniej nie podejmie decyzji zakupowej w krótkim czasie;
  • jeśli klient regularnie zadaje pytania, np. pisze do Ciebie co miesiąc o jakiś produkt ale nie podejmuje dalszych kroków w kierunku zakupu, najprawdopodobniej nigdy nic u Ciebie nie kupi;
  • zazwyczaj po stwierdzeniu potencjalnej klientki: „Piękne rzeczy tworzysz, coś kiedyś muszę u Ciebie kupić”, nie łódź się, że coś kupi zazwyczaj są to słowa bez pokrycia.

To są tylko i wyłącznie moje obserwacje wynikające z doświadczenia.

Trzeba być ostrożnych w ocenach, nie można pochopnie kogoś od razu ocenić. Niektórzy klienci mogą potrzebować więcej czasu na przemyślenia o zakupie. Pamiętajmy, że rękodzieło jest dobrem luksusowym. Klienci chcą przemyśleć zakup, nie chcą działać pochopnie.

Podsumowując:

Każdego traktuj tak samo profesjonalnie z zachowaniem swoich zasad, niezależnie od tego, czy wydaje się gotowy na zakup czy też nie.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Koszyk
Scroll to Top